راهنمای انتخاب سقف شیبدار

در این مقاله که ترجمه شده از سایت سقف شیبدار آمریکا می باشد‍‍‍، میخواهیم درباره انواع سقف های شیبدار از لحاظ طراحی بپردازیم. البته فعلا طرح هایی را بررسی می کنیم که از مقبولیت بیشتری برخوردار هستند. به صورت معمول صاحب خانه ها تمایل دارن که از سلیقه شخصی خودشان برای طراحی سقف شیبدار منزل یا ویلایشان استفاده کنند، لذا مفید خواهد بود که با انواع طراح های سقف های شیبدار آشنا باشند.

سقف شیبدار دو طرفه

سقف-شیبدار-دو-طرفه-۱

سقف شیبدار دو طرفه یکی از معمول ترین انواع سقف شیبدار به حساب می آید. این مدل سقف از متداول ترین های سقف شیبدار در مشهد هم می باشد. این مدل سقف شیبدار شیبه خانه هایی هست که کودکان معمولا در نقاشی های خود، ترسیم می کنند. در این مدل، دو سطح مسطتیلی در یکی از اضلاع بزرگ خود به هم متصل میشوند و از دو طرف بارندگی ها را از روی سقف تخلیه می کنند.

شما می توانید از جنس های متفاوتی برای این مدل سقف شیبدار استفاده کنید و این مدل طراحی محدودیتی از این لحاظ برای شما ایجاد نخواهد کرد. در طراحی این مدل سقف های شیبدار، معمولا طراحان تلاش میکنند که زاویه ها ۴۵ درجه نشود. چرا که در این صورت دیوار ها کوتاه تر خواهند شد. البته این موضوع باعث میشود که خانه از زیبایی بیشتری هم برخوردار شود.

سقف های دو طرفه نامتقارن

سقف-شیبدار-دوطرفه-نامتقارن-۱

این مدل سقف شیبدار از مدل قبلی الهام گرفته است و تقریبا همان طراحی را دارد. با این تفاوت که در این مدل، یکی طرف سقف شیبدار بسته به نیاز و مدل طراحی از طرف دیگر بلند تر است. این باعث میشود که خانه ها خاص تر بشوند. این مدل سقف شیبدار بیشتر در خانه های مستقل و بدون همسایه کاربرد دارد. سقف شیبدار دوطرفه نامتقارن در مشهد بیشتر در ویلا دیده می شوند. طراحی این سقف جزء طراحی های قرن بیستم محسوب می شود و شیب بیشتری را ارائه می دهد.

سقف شیبدار گنبدی

سقف-شیبدار-گنبدی-۱

سبک دیگر در طراحی سقف شیبدار که مجبوبیت بالایی البته بیشتر در کشور های اروپا و آمریکا دارد، سقف شیبدار گنبدی است. این مدل سقف شیبدار در این مناطق بیشتر به عنوان سقف شیبدار کوپه گوشتی معروف است.

در این مدل دو سطح شیبدار مشابه از دو طرف بارندگی را از روی سقف پایین میریزند با این تفاوت که سطح های سقف شیبدار به صورت مسطح نیستند و خود از چند سقف شیبدار مسطج تشکیل شده اند. شیب این سطوح همین طور که از نوک سقف به سمت پایین می رویم، به مرور بیشتر میشود و این شکل خاص را به سقف میدهد. ریشه این مدل طراحی سقف شیبدار به هلند برمی گردد.

علاوه بر مزیت های سقف های شیبدار معمولی، از مزیت های مهم سقف شیبدار گنبدی این است که فضای بیشتری را در بالای ساختمان در اختیار ما قرار میدهد.

راهنمای-انتخاب-انواع-سقف-شیبدار

سقف شیبدار منصارد

سقف-شیبدار-منصارد-۱

این مدل سقف شیبدار از چهار طرف داری شیب می باشد و از این لحاظ شبیه سقف شیبدار چهار طرفه می باشد. به همین دلیل است که به آن سقف شیبدار منصارد چهارطرفه هم گفته می شود. مهم ترین تفاوت این سقف شیبدار با نمونه های قبلی در این است که در این مدل در همه طرف سقف، سطح شیبدار وجود دارد. تفاوت سقف شیبدار منصارد با سقف شیبدار چهار طرفه، سطوح شکسته به داخل آن است.

این مدل طراحی سقف شیبدار باعث می شود که قسمت بالای سقف فقط از فاصله دور دیده شود. و اگر شما به ساختمان نزدیک باشید، نمیتوانید مدل کامل سقف را ببینید. منشا این سقف شیبدار فرانسه است. این مدل سقف شیبدار همانند سقف شیبدار گنبدی در اروپا بیشتر متداول است.

سقف شیبدار چهار طرفه

همانطور که در مورد قبلی به آن اشاره کردیم، سقف شیبدار چهار طرفه به گونه ای طراحی می شوند که از هر طرف سقف می توانند بارندگی را دفع کنند. این مدل سقف شیبدار زیبایی خاصی دارد و ظاهر ویلا و خانه را بسیار چشم نواز میکند.

از معایب این مدل طراحی میتوان که گران بودن اجرا  و زمان بر بودن آن اشاره کرد. عیب دیگر این مدل طراحی عمر کم آن و هزینه یبالای نگهداری آن محسوب می شود. چرا که گوشه های زیاد در این طراحی بحث آب بندی بام را سخت تر کرده و همین موضوع از کیفیت اجرای آن می کاهد.

سقف شیبدار هرمی

سقف-شیبدار-هرمی-۱

این مدل سقف شیبدار از خانواده سقف های شیبدار چهار طرفه محسوب می شود و از محبوبیت بالایی برخوردار است. سقف شیبدار آلاچیق ها معمولا در مشهد به این صورت بیشتر مورد اقبال عمومی قرار میگیرند. کلا برای جاهایی که مساحت کمتری دارند، از این مدل سقف بیشتر استفاده می شود.

البته به این صورت نیست که همیشه از چهار سطح استفاده شود. طراحی با تعداد متفاوت سطوح هم معمول است. در این میان طراحی با شش و هشت سطح شیبدار هم مثل چهار سطح شیبدار متداول است.