سقف شیبدار پروانه ای

بررسی سقف شیبدار پروانه ای یا V شکل

یکی از سقف های شیبداری که معمولا کمتر رواج دارد سقف شیبدار پروانه ای می باشد. این سقف ها از نظر بصری دقیقا برعکس سقف های شیبدار معمولی نصب میشوند. به این صورت که دو سطح سقف به جای اینکه خط اتصال بالا و خط های منفصل پایین تری داشته باشند، خط اتصال مشترکی در پایین داشته و خط های منفصلشان بالاتر قرار میگیرد. به صورتی که به ذهن بیننده تصویر یک پروانه را تداعی میکند و به همین علت است که این نوع طراحی سقف شیبدار به سقف شیبدار پروانه ای معروف شده است. که در ادامه به مزایاو معایب این سقف ها بیشتر می پردازیم.

این مدل سقف ها معمولا در مناطق گرمسیری و استوایی مورد استفاده قرار میگیرد. یعنی در مناطقی که تابش آفتاب و بارندگی پدیده ی قالب آب و هوایی آن منطقه را تشکیل میدهد. و آن هم به این دلیل است که بتوان از تابش مستقیم آفتاب و آب باران بیشترین استفاده را کرد.

سقف شیبدار پروانه ای به خاطر طراحی خاص خود میتواند محلی بسیار مناسب برای نصب باتری و سلول های خورشیدی باشد. این نوع سقف ها تا زمانی که خورشید در آسمان هست تمام نور آن را جذب کرده و تقریبا میتوان گفت در تمام طول روز هیچ قسمت از سقف را نمیتوان یافت که سایه باشد. از طرفی سقف شیبدار پروانه به راحتی میتواند برای جمع آوری آب باران مورد استفاده قرار بگیرد. این سقف ها آب باران را در مرکز خود جمع کرده و میتوان با یک سیستم انتقال آب ساده ناودانی آب جمع شده را مورد استفاده قرار داد.

سقف شیبدار پروانه ای

سقف شیبدار پروانه ای

سقف شیبدار پروانه ای ، مزایا و معایب

در زمینه مزایای سقف شیبدار پروانه ای میتوان به مطالبی که گذشت اشاره داشت. یعنی این مدل سقف شیبدار دوستدار طبیعت است. با تولید برق به کاهش آلودگی هوا و با جمع آوری آب پاک باران به کاهش مصرف آب های زیرزمینی کمک میکند. از دیگر مزایای این مدل سقف شیبدار طراحی زیبا و لاکچری آن است که به راستی چهره باغ ویلا را متفاوت و شیک تر نشان میدهد.

ولی در باره معیب این سقف میتوان به هزینه بالای نصب و نگهداری آن اشاره کرد. البته تهیه هر محصول لاکچری قیمت بالایی دارد. این سقف ها باید شدیدا ضد آب طراحی شوند چون آب باران مسقیما روی زمین نمیریزد و مسیر بشتری را روی سقف طی میکند. لذا این مسئله احتمال پوسیدگی سقف را افزایش می دهد. از طرفی اگر مجرای انتقال آب به محل مصرف مسدود شده باشد، آب روی سقف جمع شده و این خودش یعنی احتمال نفود آب به زیر سقف و چکه آب به داخل منزل. لذا باید در طراحی شقف شیبدار پروانه ای این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

5 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *